Anugerah Juara Lagu Ke-24 (AJL24)


Salam sejahtera.

Sepertimana yang diketahui umum, semalam 10/1/2010 merupakan tarikh keramat bagi penggiat muzik tanah air yang telah tercalon dalam Anugerah Juara Lagu yang ke-24. Majlis gilang-gemilang ini diadakan di Stadium Putra Bukit Jalil. Debaran dan tanda tanya siapakah juara AJL24 ini sudah pun terjawab. Dan keputusannya telah pun diketahui. Tahniah kepada semua pemenang. Pada yang tidak menang, teruskanlah memperjuangkan muzik anda.



Berikut senarai pemenang AJL24:
1. Juara Lagu Pergi (Aizat)
2. Naib Juara Lagu Dan Sebenarnya (Yuna)
3. Tempat Ketiga Bencinta (Faizal Tahir)
4. Persembahan Terbaik Kau Aku (Aizat)
5. Vokal Terbaik Black

Kali ini Aizat bangkit selepas kekalahannya pada AJL23. Aizat telah membuktikan kewibawaannya sebagai pendatang baru dengan berjaya memenangi dua hadiah. Iaitu, Juara lagu dan Persembahan terbaik pada malam semalam. Tahniah dan syabas kepada beliau sekali lagi dari saya.



Ucapan tahniah juga harus diberikan kepada Yuna yang memenangi tempat ke-2. Dengan persembahan yang bersahaja Yuna mampu memukau para juri. Tidak lupa juga kepada Hujan dan Bunkface yang telah memberikan persaingan yang hebat kepada finalis2 yang lain. Cuma nasib tidak menyebelahi kedua-dua kumpulan indieband negara ini. Karya kalian memang best. Kalau tak best, camne boleh jadi finaliskan? Teruskan perjuangan muzik indie kalian ye. Huhu.



Pujian juga harus diberikan kepada pemenang tempat ke-3 iaitu Faizal Tahir yang tetap dengan pendiriannya untuk terus membuat persembahan pada malam anugerah. Faizal yang masih lagi belum pulih dari penyakit Deep Vein Thrombosis (DVT) dan sebelum ini, jangkitan kuman pada paru-paru, dinasihatkan doktor untuk berehat. Tetapi, dengan semangat juang yang tinggi beliau naik ke pentas dan membuat persembahan yang hebat dan mantap walaupun bertongkat. Juan tabik spring kepada penyanyi ini. Huhu.



Black adalah anak didik Mas Idayu dalam rancangan realiti tv yang baru graduate dari rancangan realiti tv Mentor terus menunjukkan taringnya. Black yang mempunyai suara yang bernada tinggi memenangi anugerah vokal terbaik di AJL24 ini. Tidak sia2 ilmu yang Kak Mas berikan padanya. Siap kene rotan lagi si Black dengan Kak Mas masa menjadi peserta dalam rancangan Mentor. Hihi.


Kepada pengacara majlis iaitu Cheryl Samad dan Faizal Ismail yang sekali lagi digandingkan dengan Ally Iskandar. Kehadiran mereka ini, memeriahkan lagi AJL24. Lawak jenaka dari usik-mengusik Faizal Ismail dan Ally menjadi. Juan yang menonton bersama keluarga di rumah turut terhibur dengan jenaka mereka. Haha.


Persembahan selingan sebelum keputusan diumumkan sangat best! Dimulakan dengan rentak 60an oleh Jeffrydin. Tapi sayang, ade sedikit gangguan teknikal. Kerana tiba2 tiada siaran. Nasib baik ia cepat diperbetulkan. Huhu. Diturus dengan lagu 80an oleh JayJay itu pun best juga. Seterusnya tibalah kumpulan rock lagenda tanah air iaitu kumpulan Search. Persembahan otai2 yang sangat superb. Tak tahu la cmne nak tulis kat sini. Haha. Dan ditutup dengan persembahan dari Meet Uncle Hussein. Yang menampilkan vokal yang tinggi. Memang wow!!!


Tahniah kepada TV3 dan crew2 yang terlibat samaada secara langsung atau pun tidak. AJL24 adalah rancangan yang tidak rugi untuk ditonton. Hihi. Siapa2 yang terlepas untuk menyaksikan secara live. Anda boleh saksikan secara online di laman web rasmi TV3 secara percuma. Huhu.

ps:kalau ade sape2 nak menang macam black, yang mempunyai vokal yang power. Boleh la dapatkan RAHSIA VOKAL dari ZARUL (Umbrella) yang popular dengan lagu Ramalanku Benar Belaka.



Sekian, terima kasih kerana sudi melawat blog Juan ini.

Norazwan aka Juan,

Sahabat internet anda.

0 comments:

Mengenai Penulis

Penulis merupakan seorang pelajar yang masih menuntut. Berminat dalam bidang kejuruteraan, perniagaan internet dan juga hubungan. Penulis juga ingin menyebarkan/berkongsi ilmu yang ada, supaya ia tidak menjadi sia-sia. Selamat membaca dan salam perkenalan.

Ikhlas,

Norazwan aka Juan